Generelt:
- Begjæring om innsyn meldes via postlisten, postmottaket eller direkte til arkivtjenesten eller fagenhet.
- Etterspurt sak/dokument vurderes om den er/skal være unntatt offentlighet eller om det kan gis innsyn i deler av dokumentet (meroffentlighetsvurdering jfr. Offentleglova § 11).
- Hvis sladdet versjon av dokumentet gir misvisende informasjon/innhold, skal hele dokumentet unntas og tilbakemelding om at innsyn ikke kan gis med henvisning til lovhjemmel sendes.
- Innsynsbegjæringer skal behandles innen 3 dager. Offentlige dokumenter kan sendes på e-post. Dokumenter unntatt offentlighet sendes med digital forsendelse.
- Dersom innsynsbegjæringen inneholder særlige kategorier av personopplysninger som gjelder andre (3.part og partsinnsyn) skal den som ber om dette dokumentere (legitimere seg) at han/hun har krav på å få opplysningene.
- Bes det om innsyn i områder av kommunens arkiv, eller i større saksmengder, som gjør det urimelig arbeidskrevende, kan innsynet avslåes jfr. forskrift til Offentleglova § 9.
Se egne rutiner i kvalitetssystem for: Rutine for partsinnsyn i elevmappe Rutine for partsinnsyn i personalmappe Rutine - krav om innsyn elevmappe - PPT |
|