Glemt Passord?

Rutiner for innsyn

Generelt:

  • Begjæring om innsyn meldes via postlisten, postmottaket eller direkte til arkivtjenesten eller fagenhet.
  • Etterspurt sak/dokument vurderes om den er/skal være unntatt offentlighet eller om det kan gis innsyn i deler av dokumentet (meroffentlighetsvurdering jfr. Offentleglova § 11).
  • Hvis sladdet versjon av dokumentet gir misvisende informasjon/innhold, skal hele dokumentet unntas og tilbakemelding om at innsyn ikke kan gis med henvisning til lovhjemmel sendes. 
  • Innsynsbegjæringer skal behandles innen 3 dager.  Offentlige dokumenter kan sendes på e-post. Dokumenter unntatt offentlighet sendes med digital forsendelse.
  • Dersom innsynsbegjæringen inneholder særlige kategorier av personopplysninger som gjelder andre (3.part og partsinnsyn) skal den som ber om dette dokumentere (legitimere seg) at han/hun har krav på å få opplysningene. 
  • Bes det om innsyn i områder av kommunens arkiv, eller i større saksmengder, som gjør det urimelig arbeidskrevende, kan innsynet avslåes jfr. forskrift til Offentleglova § 9.

Se egne rutiner i kvalitetssystem for:

Rutine for partsinnsyn i elevmappe

Rutine for partsinnsyn i personalmappe

Rutine - krav om innsyn elevmappe - PPT