Per 01.01.2017 ble KS SvarUt innført.
SvarUT funksjonen gjør det mulig å ekspedere dokumenter direkte fra Websak. For å kunne gjøre dette har SvarUt funksjonen kobling med Folkeregisteret og Brønnøysundregisteret. Framgangsmåte
- Registrer journalpost på vanlig måte i FOKUS / Websak
- På mottakerfanen velg "Legg til"
- Velg i Identitestregisteret enten Folkeregister (for privatpersoner) eller Brønnøysundregisteret (for firma)
- Søk på navn - bruk avansert søk hvis du ikke får treff. Husk å skrive navnet rett.
- Når rett navn er funnet trykk ok. - Skriv brev på vanlig måte og ekspeder brevet. Brevet vil da bli sendt direkte ut via SvarUt. Ekspedering skjer direkte til de som er koblet mot Digipost og Eboks (de får SMS om brev). Andre får melding via Altinn. Dersom mottaker ikke åpner brevet de har fått tilsendt innen 40 timer, går det til Grafisk, og blir printet og sendt direkte til mottakers adresse. SvarUt fungerer i følgende systemer:
- Websak
- Familia (8.5.2017) - Velferd (1.6.2017) Arkivleder har tilgang til KS SvarUt og kan legge inn innstillinger og sjekke historikk m.m. https://svarut.ks.no (bruker må logge inn med MinID). SvarInn Dette fungerer via mottakssenteret. |