Glemt Passord?

Arkivansvar

 

Overordnet arkivansvar

Kommunen har etter § 6 i arkivloven arkivplikt.

Kommunedirektøren har i følge kommuneloven og arkivloven det øverste ansvaret for kommunens arkiv, og for at organiseringen og oppfølgingen av arkivarbeidet er i samsvar med lover og forskrifter om offentlig saksbehandling.

Kommunedirektøren har delegert det operative lederansvaret for arkivtjenesten i kommunen til arkivleder. Arkivleder har fullmakt til å føre tilsyn med arkivarbeidet og utarbeide rutiner for arkivarbeidet i enhetene i samarbeid med enhetsledere.

Færder kommunes delegeringsreglement

Arkivleders oppgaver

Arkivleder skal gi veiledning og føre tilsyn med arkivdanning og arkivoppbevaring i kommunen.

Arkivleder har rett og plikt til:

  •   Rapportere til kommunedirektøren, om aktiviteten til dokumentsenteret og legge frem forslag om tiltak som skal heve kvaliteten på arkivarbeidet
  •   Uttale seg om arkivmessige konsekvenser av planlagte omorganiseringer i kommunen
  •   Føre tilsyn med at arkivarbeidet skjer i samsvar med reglene i arkivplanen
  •   Føre kontroll med at de aktive arkivene i kommunen er forsvarlig oppbevarte og sikret
  •   Ta initiativ til oppdatering og endringer i arkivplanen
  •   Bli tatt med i avgjørelser når kommunen skal velge sak-/arkivsystem og fagsystem, og ved innkjøp av arkivmateriell
  •   Være kontaktperson med interkommunalt arkiv i Kongsberg (IKA)

Arkivleder skal ellers:

  •   Holde seg oppdatert om den faglige og teknologiske utviklingen i arkivsektoren, og om endringer i lover og regelverk for offentlige arkiv
  •   Gi nyansatte nødvendig opplæring

Dokumentsentret sitt ansvarsområde:

Motta, åpne, sortere, journalføre og skanne all inngående post mottatt til dokumentsenteret

  • Motta, åpne, sortere, overføre, journalføre og skanne all inngående post.
  • Opprette og registrere nye arkivsaker.
  • Dokumentsenteret gjør offentlighetsvurdering og foreslår skjerming. Saksbehandler har det endelige ansvaret.
  • Journalføre alle dokumenttyper
  • Kvalitetssikre saker og journalposter som er registrert av saksbehandler
  • Kvalitetssikre offentlig journal
  • Betjene utlån fra fysisk arkiv
  • Vedlikeholde papirarkiv
  • Journalføre egenproduserte dokument
  • Veiledning til saksbehandlere i Websak+

Enhetsleder sitt ansvarsområde:

Søke opp og fordele saker/journalposter til rett saksbehandler

  •   Bidra til at kravene til dokumentasjonen av saksbehandlingen blir ivaretatt
  •   Påse at gjeldende regelverk og rutiner, inklusive lokale arkivrutiner, blir fulgt
  •   Sørge for at alle innkjøp av nye systemer/applikasjoner meldes til portefølgerådet/digitalisering.  
  •   Plikter å varsle arkivleder om endringer i fagsystem og innkjøp av nye system
  •   Skal informere arkivleder når det blir ansatt nye personer og når personer slutter

Saksbehandler sitt ansvarsområde:

  • Se til at fysisk post leveres dokumentsenter for registrering og journalføring.
  • Kontroll over egne saker til behandling, og saksbehandlingsfrister.
  • Offentlighetsvurdering.
  • All dokumentproduksjon i fagsystem
  • Utgående brev sendes fortrinnsvis elektronisk med SvarUT. Konfidensielle dokumenter skal sendes med SvarUT.
  • Avskrive inngående og interne dokumenter som er behandlet.
  • Ferdigstille egenproduserte dokumenter, slik at dokumentsenteret kan søke de opp for journalføring.
  • Sende saker til avslutning med jevne mellomrom, så saksoversikten blir overkommelig for saksbehandler.