Facebook er et sosialt medium og en kanal for kommunikasjon med innbyggerne. Vi bruker Facebook aktivt som en del av vår kommunikasjonsstrategi.
Mens Grue kommunes nettside har hovedfokus på tjenesteinformasjon, bruker vi Facebook til å dele bilder og gode historier fra kommunen, viktig driftsinformasjon (som først er lagt ut på nettsiden) og for å besvare henvendelser fra innbyggerne. Servicetorget drifter og overvåker facebooksiden. Dersom det kommer en henvendelse fra en innbygger i form av en kommentar eller et spørsmål sørger vi for at vedkommende får svar. Trenger vi hjelp til svaret tar vi kontakt med ledere og fagpersoner som kan gi oss den informasjonen vi trenger. Vi ser på Facebook som et lavterskeltilbud for å ta kontakt med kommunens innbyggere. Grue kommune på Facebook
Henvendelsene har form av en slags «chattefunksjon», er uformelle i formen, og kan best sammenlignes med en elektronisk telefonsamtale. Forskjellen er at mens chat og telefonsamtaler foregår mellom to personer, kan alle se spørsmål og svar som ligger på facebooksiden. Dette bidrar til den åpenheten og tilgjengeligheten en kommune skal ha.
Som i en telefonsamtale besvarer vi spørsmålene når vi får dem, fortrinnsvis innenfor kommunens åpningstid. Noen ganger kan vi ikke svare umiddelbart, da informerer vi om at vi kommer tilbake med et svar så snart som mulig. Så snart som mulig på Facebook betyr toppen to dager, men det kan i spesielle tilfeller være mulig å «kjøpe seg» nok en utsettelse dersom det er helt åpenbare grunner til at det tar tid å gi et svar. Og akkurat som med en telefonsamtale – det verste du kan gjøre er å ikke svare i det hele tatt. Facebook er stedet for de korte og enkle svarene. Hvis vi mottar spørsmål som egentlig er en del av en saksbehandlingsprosess, spørsmål som handler om personlige forhold eller på annen måte ikke hører hjemme på Facebook opplyser vi om dette og forteller hvordan personen skal gå fram for å få spørsmålet sitt besvart. |