RUTINEBESKRIVELSE
|
Ansvarlig for gjennomføring
|
En henvendelse til barneverntjenesten om bekymring for et konkret barn, er en melding i lovens forstand, uavhengig av form og hvem som gir meldingen.
|
Alle
|
- Skriftlig melding mottas, og poststemples av den som mottar meldingen.
|
Alle
|
- Muntlig melding registreres på eget skjema av den som mottar meldingen. Meldingen skrives ned, faste spørsmål skal alltid stilles til muntlig melder (jfr eget skjema)
|
Saksbehandler/ leder
|
- Meldinger legges fortløpende i egen posthylle, gjøres av den som mottar meldingen. Det gjøres en foreløpig vurdering av alvorlighetsgraden, handling ut fra dette. Dersom meldingen vurderes som akutt, følges rutiner for ”midlertidige og foreløpige vedtak i akuttsituasjoner”.
|
Saksbehandler/ leder
|
- Fagansvarlig (i dennes fravær avdelingsleder) har ansvar for å ta med meldingsperm på internt møte. I fagansvarlig/avdelingsleders fravær, er saksbehandler med vaktfunksjon ansvarlig.
|
Fagansvarling (avdelingsleder i dennes fravær)
|
- Frist for behandling av meldinger i internt møte: 1 uke. Konklusjonsdato for melding betraktes som startdato for evt undersøkelse eller henleggelse av melding.
Saksbehandler 1 og 2 til saken fordeles på fagmøtet.
|
Fagansvarling (avdelingsleder i dennes fravær)
|
- Alvorlighetsgrad av meldingen skal faglig vurderes i fagmøtet – foreløpig angivelse av hvilken type barnevernssak. Meldingen skal konkluderes.
Henleggelse av melding: Barneverntjenestens vurderinger av meldingen og konkludering, dokumenteres i Familia umiddelbart av ansvarlige saksbehandlere for registrering av melding. * Merkantil er ansvarlig for å skanne inn meldingen. Se pkt.7. Saken settes inaktiv etter 1 år. NB: Det er viktig å kjenne til departementets uttalelse (av 05.07.2010) for oppbevaring av henlagte meldinger der en angir andre tidsfrister for lagring av slike typer meldinger. Meldinger som utløser undersøkelser: Barneverntjenestens vurderinger av meldingen, og konklusjon dokumenteres i Familia umiddelbart av ansvarlige saksbehandlere for registrering av melding. Se pkt.7.
|
Alle på møtet Heidi og Kristin Torill fagansvarlig (avdelingsleder i dennes fravær) Heidi og Kristin
|
- 7. Registrering av meldinger
a) Ansvarlige saksbehandlere for å dokumentere melding inn i Familia, gjør dette umiddelbart etter gjennomgang og konkludering av melding. Det skal innhentes opplysninger fra Folkeregisteret, og sjekke foreldreansvar. Utskrift fra Fokkeregisteret heftes sammen med meldingen. Fyll inn riktige forbindelser og nettverk, søsken etc. Det skal være felles husnummer og familienummer. Dokumentene overleveres til merkantil. Tildelte saksbehandlere 1 og 2, registreres i Familia. b) Merkantil Merkantil skanner meldingen inn i Familia. Videre lages mappe for saken, og merkes etter arkivrutinene. Dokumentene legges i mappen, og legges til saksbehandler som skal ha saken.
|
Heidi og Kristin Torill
|
- Offentlig melder skal motta tilbakemelding.
Det skal gis en generell tilbakemelding til melder, om at meldingen er mottatt og vil bli fulgt opp i overensstemmelse med lov om barneverntjenester. Benytte malen som er i Familia.
|
Saksbehandler
|
- Ved henlagte meldinger fra offentlig melder – ny praksis
Kopi av tilbakemelding til offentlig melder oversendes foreldrene. I de fleste tilfeller er foreldrene gjort kjent med at det vil bli sendt bekymringsmelding fra det offentlige til barneverntjenesten. Det vil kunne utløse mye frustrasjon og engstelse hos foreldrene dersom de ikke blir gjort kjent med at meldingen henlegges.
|
Saksbehandler
|
- Sjekkliste for arbeid med meldinger
For å sikre at rutinene er fulgt, skal saksbehandler kvalitetssikre arbeidet med å utføre sjekklisten for arbeid med meldinger jf. Rutinehåndbok for barneverntjenesten i kommunene. Sjekklisten dokumenters, og legges i journalmappen for interne dokumenter, i saksmappen.
|
Saksbehandler
|