SvarUt er en felles løsning for kommuner og fylkeskommuner som kan benyttes for å sende post til innbyggere, organisasjoner eller næringsliv, elektronisk eller som ordinær brevpost gjennom en sentral utskriftsløsning.
Forsendelsen blir sendt elektronisk til mottakerens meldingsboks i Altinn, eller elektronisk postkasse om brukeren har opprettet en slik.
De som aldri har vært inne i Altinn, får sendingen printet direkte og tilsendt som vanlig brevpost.
Mottakeren må være registrert med fødselsnummer på privatpersoner eller organisasjonsnummer på virksomheter. Hvis elektronisk identifikasjon (fnr/orgnr) mangler vil dokumentet bli skrevet ut via en sentral utskriftsfunksjon i SvarUt og sendt via ordinær post. Hver dag før dokumenter journalføres, foretas det en sjekk i Public 360. Ved avvik rettes feila manuelt.
SvarUt-løsningen ble innført gradvis i 2016.
Løsningen benyttes i tillegg til Public 360 også hos Barneverntjenesten Øst i Agder i fagsystemet "Visma Familia Barnevern". Denne ble tatt i bruk 26.9.19. Fra xx.xx.2019 ble SvarUt tatt i bruk i fagsystemet Gerica som blant annet brukes i pleie og omsorg. SvarInn er en felles løsning for kommuner og fylkeskommuner som benyttes for å importere dokumenter direkte til fagsystem. |