Glemt Passord?

Arkivtjenestens ansvar

Arkivtjenestens hovedoppgave er å kvalitetssikre sentrale deler av kommunens dokumenthåndtering. Arkivtjenesten skal arbeide etter følgende måsetting:

  • Arkivtjenesten registrerer inngående brev og andre forespørsler utenfra og kontrollerer at svar blir gitt (journalføring og restansekontroll).
  • Enhetslederne følger opp behandlingsfrister for saker som er til behandling.
  • Arkivtjenesten sikrer at arkivet dokumenterer sakens opprinnelse (inngående brev), saksbehandlingsprosessen og resultat av behandlingen
  • Arkivtjenesten sørger for systematikk og sammenheng i arkivene, slik at de fungerer som informasjonskilder og informasjonssystem for administrasjonen, for rettslig forvaltningsmessig dokumentasjon og som arkivkilder for ettertiden.
  • Arkivtjenesten sørger også for at det blir tatt vare på dokumentasjon av arkivrutiner, arkivsystem og informasjonsbærere.

Personale som arbeider med postregistrering og andre arkivoppgaver er faglig tilknyttet arkivtjenesten i kommunen. Arkivleder er faglig overordna for arkivpersonalet. Arkivtjenestens oppgaver er fastsatt i regelverket i denne arkivplanen.