Glemt Passord?

Ansvar og fullmakter

Ansvar for uttrekk fra elektronisk arkiv

Ved avlevering av elektronisk arkivmateriale må det foretas uttrekk fra basen etter gjeldende regler, jf. arkivforskriftenes §§ 5-8, 5-10 og 5-12, samt Riksarkivets normalinstruks for arkivdepot i kommuner og fylkeskommuner av 1.6.2002. Ansvarsfordelingen ved uttrekk fra elektronisk arkiv er mer kompleks enn ved papirbasert arkiv, i og med at også systemleverandør er involvert. Systemleverandør har ansvar for at uttrekk fungerer. Kommunen har ansvar for å gjennomføre uttrekk. Aust-Agder museum og arkiv (AAma) overtar depotansvar for uttrekk etter endelig avlevering. Se forøvrig retningslinjer på hjemmesiden til AAma for uttrekk og avlevering av elektronisk arkivmateriale.

 

Rettigheter/tilganger i sak-/arkivsystem

Arkivtjenesten oppretter brukertilgang.

  • Enhetsleder har tilgang til alle saker i sin enhet.
  • Saksbehandler har tilgang til egne saksmapper og lesetilgang til alle andre offentlige dokumenter. Ved gradering av dokumenter får kun saksbehandler lese- og skrivetilgang til "egne" dokumenter.