Glemt Passord?

3.1.3 Åpning, sortering og arkivbegrensning av inngående post

Posten åpnes av arkivtjenesten (Fellestjenesten), jfr. Arkivforskriften § 3-1. Etter at posten er åpnet, skal den sorteres i arkivverdig post (sakspost) og arkivuverdig post (informasjonspost). Som arkivverdig post gjelder følgende krav: Den regnes som saksdokument for organet etter arkivforskriften §§ 3-18 til 3-21 og offentleglova §§ 2 og 3, er gjenstand for saksbehandling og har verdi som dokumentasjon. Post som tilfredsstiller disse kravene går videre til journalføring og skanning.

Som arkivuverdig post regner vi generelt trykksaker og annet mangfoldiggjort materiale, så sant det ikke tilfredsstiller kravene til arkivverdig post angitt ovenfor. Denne posten skal ikke journalføres, men kan etter eventuell sirkulasjon plasseres i kassetter på felleskontor, fysisk skilt fra arkivet.
I den grad det er mulig skal arkivtjenesten arbeide for å få relevant informasjonspost fra private og offentlige aktører tilsendt elektronisk, snarere enn på papir. Denne informasjonsposten kan gjøres tilgjengelig på intranett. Som arkivuverdig post regnes følgende:

  • trykksaker
  • rundskriv som ikke inngår som dokument i en sak
  • høringer som ikke skal besvares
  • annet mangfoldiggjort og allment tilgjengelig materiale
  • blanketter som ikke er utfylt. Det er utgiveren som har arkiveringsansvaret.
  • personlig adressert post, hvis det ikke foreligger fullmakt til å åpne posten
  • faktura
  • post som er adressert til arbeidstakerorganisasjoner
  • c-post/massekorsbånd
  • anbud/tilbud, journalføres ved anbudsåpning, se eget avsnitt
  • meldinger til lønningskontoret, lønnsmeldinger/egenmeldinger/sykemeldinger
  • bilag som ikke er viktig bakgrunnsmateriale i en sak
  • forespørsler om informasjonsmateriale, hvis disse ikke krever offisielle svar
  • kopier av inngående brev når originalen er registrert fra før
  • melding om adresseendringer
  • reklame/produkt opplysninger
  • hotell- og reisebestillinger
  • invitasjoner, kursinnbydelser, påmeldinger, bekreftelser
  • offisielle invitasjoner til kommunen
  • skriv med generell informasjon av kortvarig verdi
  • ikke arkivverdig e-post
  • e-post som er jobbrelatert, men som ikke har betydning for saksbehandling eller dokumentasjon

Pressemeldinger/rundskriv/informasjonsmateriell kan registreres etter behov.

Post som går direkte til rette vedkommende

Klientpost som skal inn i fagsystem, legges uåpnet, hvis mulig, til gjeldende virksomhet. Må brev åpnes, stiftes det igjen før det legges i hylle. Denne type post journalfører virksomheten selv. Post til spesialarkivene skal ikke scannes, men registreres og arkiveres ved uteenhetene. Lønnsvedlegg og rutinemessig korrespondanse om regnskap skal gå direkte til rette vedkommende uten journalføring. Mer spesifikt gjelder dette:

Skatteoppkreveren, videresendes direkte til Tvedestrand kommune. Brev bbs, direkte i posthylle økonomiavd. Stortingsprp, og høringer posthylle rådmannen. Kursinnbydelser, direkte gjeldende virksomhet. Tidsskrifter, direkte til adressat. Post til andre enheter legges i respektive hyller til gjeldende virksomhet.

Spesielle hensyn ved åpning verdipost, politiattester, anbud Verdipost (kontanter, sjekker og lignende): Tilkall straks personell ved økonomikontoret for bistand eller tilstedeværelse, dvs. en av følgende; økonomisjef, regnskapsansvarlig eller saksbehandler. Personell fra administrasjonsenheten eller rådmann kontaktes dersom disse ikke er til stede. Tell opp og registrer beløpet og signer begge to på vanlig kommunalt brevpapir. Tilfellet skal også registreres i kommunens saksbehandlingssystem dersom beløpet er anonymt eller ikke gjelder oppgjør for krav som kan identifiseres i økonomisystem eller skatteregnskap. Økonomisjef angis som saksbehandler av registrert sak om mottatt verdipost. Rådmann skal varsles om innkommet verdipost ved kopi av registrering. Rådmann avgjør eventuell offentliggjøring av slik verdipost. Politiattester: Se pkt. 3.1.2. Anbud: Konvolutter merket med "Anbud" skal ikke åpnes, men konvoluttene stemples med dagens dato og klokkeslett. Videresend til aktuelle saksbehandlere anbudsdokumenter.

Følgende post legges direkte i posthylle:
Brev bbs, direkte i posthylle økonomiavd
Stortingsprp, posthylle rådmannen
Høringer, posthylle rådmannen (OBS, endret fra 1.10.14. Alle høringer tas inn i ePhorte, se 3.1.1).
Kursinnbydelser, direkte gjeldende virksomhet
Tidsskrifter, direkte til adressat
Post til helse- og sosial leveres til gjeldende virksomhet

Registrering i fagsystemer
Klientpost og annen type sensitiv post som skal skal inn i fagsystem, legges uåpnet, hvis mulig, til gjeldende virksomhet. Må brev åpnes, stiftes det igjen før det legges i hylle.
Denne type post journalfører virksomheten selv.