I Gjerstad kommune faller registeransvaret på faglig leder for hvert enkelt tjenesteområde som fører personregister. Vedkommende har ansvaret for at regler om konsesjon og meldeplikt blir fulgt i henhold til personopplysningsloven.
Flere unntaksregler medfører imidlertid for kommunene at svært få elektroniske sak/arkivsystemer eller papirregistre trenger konsesjon. Langt de fleste elektroniske systemene med personopplysninger og papirbaserte sensitive personregistrene i en kommune vil kun være meldepliktige (skal skje hvert 3.år). Meldeplikt innebærer å gi Datatilsynet melding om rutiner og ansvar knyttet til bruken av personopplysningene.
For øvrig vil meldeplikten også omfatte sensitive personregistre som tidligere var unntatt konsesjonsplikt, som for eksempel pasientjournaler. Kommunens administrative ledelse kan imidlertid ikke fraskrive seg sitt overordnede ansvar, jf. arkivforskriftenes § 1-1 og kommunelovens § 23. Ved eventuelle lovbrudd er det kommunen, representert ved ordføreren, som er rettslig ansvarlig og som kan saksøkes og pådra seg straffeansvar. |
|