Arkivtjenestens hovedoppgave er å kvalitetssikre sentrale deler av kommunens dokumenthåndtering. Arkivtjenesten skal arbeide etter følgende målsetting:
- arkivtjenesten registrerer inngående brev og andre forespørsler utenfra og kontrollerer at svar blir gitt (journalføring og restansekontroll)
- enhetslederne følger opp behandlingsfrister for saker som er til behandling
- arkivtjenesten sikrer at arkivet dokumenterer sakens opprinnelse (inngående brev), saksbehandlingsprosessen (interne dokumenter, kommentarer, utredninger, o.s.v.) og resultat av behandlingen (vedtak, avtaler, kopi av utgående skriv, oppfølging)
- arkivtjenesten sørger for systematikk og sammenheng i arkivene, slik at de fungerer som informasjonskilder og informasjonssystem for administrasjonen, for rettslig forvaltningsmessig dokumentasjon og som arkivkilder for ettertiden
- arkivtjenesten sørger også for at det blir tatt vare på dokumentasjon av arkivrutiner, arkivsystem og informasjonsbærere
Personale som arbeider med postregistrering og andre arkivoppgaver er faglig tilknyttet arkivtjenesten i kommunen. Arkivleder er faglig overordna for arkivpersonalet. Arkivtjenestens oppgaver er fastsatt i regelverket i denne arkivplanen. |
|