Glemt Passord?

Postmottak registrering og fordeling

Postmottak, skanning og journalføring

Sør-Odal kommune har ett sentralt postmottak. Dette er en del av arkivtjenesten, og kvalitetssikring av kommunens dokumenthåndtering.

Hovedregelen er at inngående post til Sør-Odal kommune går til dokumentsenteret. De vil grovsortere posten og gjøre en arkivbegrensning før den fordeles.

Dokumentsenteret skanner inn/henter inn, og journalfører dokumenter som skal behandles i WebSak før de fordeles på saksbehandlere. 
Dokumenter som skal til fagsystemene videresendes arkivmedarbeidere i enhetene for journalføring og eventuelt skanning (det gjelder Profil, Familia, Velferd, Flyktning, HKdata og Infodok)

Arkivering av dokumenter skjer elektronisk i fagsystemet.  Et velfungerende elektronisk arkiv er en forutsetning for en effektiv digitalisering av kommunale tjenester. 

All brevpost åpnes i dokumentsenteret unntatt til barnevern og Nav kommune, som åpner selv. 
Barnevern og Nav kommune må selv foreta arkivbegrensning og sende dokumenter som skal lagres i sak-arkiv systemet (WebSak) til dokumentsenteret (se "kommunens dokumentfangst").

E-post som er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon skal lagres i det elektroniske arkivet. 
Hovedregelen er at saksbehandlerne selv henter inn e-postdokumenter som kommer direkte til dem, i sak-arkivsystemet. Alternativt kan de videresendes til postmottak.

SMS som er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon skal lagres i det elektroniske arkivet. 

                     Her finner du rutine for Journalføring og arkivering i hvert av fagsystemene

Arkivbegrensning
Med arkivbegrensning menes dokumenter som faller inn under definisjonen av arkiv i § 2 i arkivloven , men som verken er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon. Disse dokumentene blir holdt utenfor arkivet, for eksempel i bibliotek, rundskrivmapper, egne kurspermer eller lignende.

Iflg. arkivforskriften § 3-19 skal følgende typer av materiale skilles ut ved arkivbegrensning:

  • Trykksaker
  • Rundskriv
  • Annet mangfoldiggjort og allment tilgjengelig materiale
  • Blanketter som ikke er utfylt. Det er utgiveren som har arkiveringsansvaret.
  • Personlig adressert post hvis det ikke foreligger fullmakt fra medarbeidere som ønsker dette
  • Faktura
  • Post som er adressert til arbeidstakerorganisasjoner
  • C-post/massekorsbånd
  • Anbud/tilbud, journalføres ved anbudsåpning - se pkt. 8.3.1
  • Meldinger til lønningskontoret, lønnsmeldinger/egenmeldinger/sykemeldinger
  • Bilag som ikke er viktig bakgrunnsmateriale til en sak
  • Forespørsler om informasjonsmateriale så lenge disse ikke krever offisielle svar
  • Kopier av inngående brev når originalen  er registrert fra før
  • Melding om adresseforandringer
  • Reklame/produktopplysninger – sendes rette vedkommende eller kastes
  • Hotell- og reisebestillinger
  • Kursinnbydelser, -påmeldinger, -bekreftelser og invitasjoner
  • Offisielle invitasjoner til kommunen
  • Skriv til generell informasjon med kortvarig verdi (åpning av ny bankfilial, rutetabeller, etc.)
  • Ikke arkivverdig e-post
  • E-post som er jobbrelatert, men som ikke har betydning for saksbehandling eller dokumentasjon

Pressemeldinger / rundskriv / informasjonsmateriell – registreres etter behov.

All arkivuverdig post distribueres direkte til mottaker.