Både i rammeplan for barnehagen og i prinsippene for opplæringen er det lagt vekt på viktigheten av et godt og systematisk samarbeid mellom barnehage og skole om overgangen barnehage – skole.
Dette dokumentet skal sikre at vi i Marker kommune har gode og systematiske rutiner for denne viktige overgangen. Både barnehagene og skolen er forpliktet på å følge disse rutinene. Dokumentet skal tydelig beskrive hvilke forventninger foresatte kan ha til oss og vi kan ha til dem.
Det er viktig at skolen får kjennskap til barn med særskilte behov i god til før skolestart. I de tilfeller det vil være behov for mer omfattende tilrettelegging for barnet bør skolen vite det våren før siste året i barnehagen.
NÅR
|
HVEM
|
HVA
|
FORMÅL/BESKRIVELSE/DELTAGERE
|
J
U
N I
|
SKOLEN VED AVDELINGSLEDER
|
EVALUERING AV ÅRSHJUL
|
Evaluere inneværende skole/barnehageår og ut fra det, tilpasse årshjulet til kommende skole/barnehageår. Deltakere: Avdelingsleder, styrerne og rådgiver skole-/barnehage
|
S E P T E M B E R
|
BARNEHAGENE VED STYRER OG PED.LEDER RÅDGIVER SKOLE/BARNEHAGE
|
FORELDREMØTE I BARNEHAGEN OPPRETTER ELEVLISTE «0. -TRINN»
|
Å gi foresatte god informasjon om det skole - forberedende arbeidet i barnehagen og overgangsrutinene for samarbeidet med skole. Presentere skjemaene: Samtykkeerklæring, informasjon om skolestarteren og kompetanseplan for skolestarteren. Deltakere: Foresatte, styrer, pedagogisk leder og assistenter. Rådgiver skole/barnehage oversender liste med skolestartere i barnehagene til skole. Oversikt over kommende års skolestartere.
|
O K T O B E R
|
BARNEHAGENEVED STYRER OG PED.LEDER BARNEHAGENE VED PED.LEDER
|
FELLESTREFF FOR 5- ÅRINGENE EN GANG PER MÅNED. FORELDRESAMTALER MED FORESATTE TIL SKOLESTARTERNE.
|
Å sikre at skolestarterne i de fire barnehagene blir god kjent med hverandre før skolestart. Husk å invitere 5-åringer som ikke går i barnehagen Å legge til rette for at skolestarten blir en god opplevelse for barnet og foresatte. Det drøftes utviklingsmuligheter for barnet i samråd med foresatte med tanke på det siste året i barnehagen og forberedelse av skolestarten.
|
N O V E M B E R
|
BARNEHAGENE VED STYRER BARNEHAGENE VED STYRER
|
SKOLESTARTERNE BESØKER SKOLEN PLANLEGGINGSMØTE
|
Å gjøre seg kjent med skolen og SFO. Å gjennomgå vårhalvåret for å korrigere tidspunkter og endringer i planen for våren. Deltakere: Styrerne, avdelingsleder 1.- 4. trinn og rådgiver skole/barnehage.
|
NÅR
|
HVEM
|
HVA
|
FORMÅL/BESKRIVELSE/DELTAGERE
|
J A N U A R
|
SKOLEN VED REKTOR
|
SENDE UT INVITASJON OG ANNONSE TIL INNSKRIVNING.
|
Få oversikt over alle skolestarterne. Brev til alle foresatte med innmeldingsskjema. Sendes også barnehagene.
|
F E B R U A R
|
SKOLEN VED REKTOR OG AVDELINGSLEDER 1.-4. TRINN
|
INNSKRIVING AV NYE ELEVER
|
Bli bedre kjent med det enkelte barn. Uformelt samvær i 1. trinns avd. der skolens ledelse deltar. FAU stiller med saft, kaffe og boller. Det enkelte barn med foresatte og skolens ledelse tar en gjennomgang av innskrivningsskjemaet. Orientering om SFO deles ut. Deltakere: Rektor, avdelingsleder, FAU og foresatte.
|
M A R S
|
SKOLEN VED AVDELINGS LEDER 1.-4. TRINN
|
FADDERTREFF SKOLESTARTERNE OG 3. TRINNS ELEVER.
|
Skolestartere og faddere(elever 3.trinn) har sammenkomst for å bli kjent med hverandre. Mål å skape trygghet for skolestarterne. 3. trinn har ansvar for opplegget i Markerhallen. Sende elevlistene til barnehagene.
|
A P R I L
|
BARNEHAGENE VED PED.LEDERE SKOLEN VED AVDELINGS LEDER 1. -4. TRINN
|
FORELDRESAMTALER SAMARBEIDSMØTE ANGÅENDE KLASSEDELING OG FADDERLISTER
|
Sikre at all relevant informasjon om barnet overføres til skole. Beskrivelse: Barnehagen har samtale med foresatte om det er ytterligere informasjon som skolen bør ha før skolestart. Å sikre at 1. trinns elever deles i grupper(klasser) som gir alle elever størst mulig trygghet. Deltakere: Pedagogisk ledere/styrere og avdelingsleder 1.-4. trinn. Kontaktlærere for 3. trinn deltar angående fadderfordeling.
|
M A I
|
SKOLEN VED AVDELINGS LEDER 1.-4.TRINN
|
FORELDREMØTE
|
Å gi de foresatte god informasjon om skolen og oppstart. Presentasjon av skolen, informasjon om besøksdagen, organisering av 1. trinn, hvordan forberede barnet til skolestart og informasjon om SFO. Klasselister sendes sammen med invitasjonen. Sendes også barnehagene. Deltakere: Foresatte, skoleledere, kontaktledere og SFO-leder.
|
NÅR
|
HVEM
|
HVA
|
FORMÅL/BESKRIVELSE/DELTAGERE
|
J
U
N I
|
SKOLEN VED AVDELINGSLEDER 1.- 4. TRINN SKOLEN VED KONTAKTLÆRERNE SKOLEN VED AVDELINGSLEDER 1.-4. TRINN
|
BESØKSDAG PÅ SKOLEN KONTAKTLÆRERNE BESØKER BARNE- HAGENE SAMARBEIDSMØTE
|
Skolestarteren skal bli tryggere på den skolehverdagen som møter dem i august. Skolestarterne møter sine kontaktlærere, skolestarterne leverer «Her er jeg» informasjonen. Skolesekk deles ut. Deltakere: Barnehageansatte, kontaktlærere og SFO leder. Kontaktlærerne får se og observere skolestarterne i sitt kjente miljø. Får viktig informasjon om skolestarterne når de observeres i sitt kjente miljø og knytter nærmere kontakt med det enkelte barn før skolestart. Å sikre at skolen har så god informasjon om hver elev som mulig. Med bakgrunn i foreldresamtalene i barnehagen, «Her er jeg» informasjonen, kontaktlærers møte med barnet etc., legges et godt grunnlag for den enkelte elevs oppstart på 1. trinn. Husk samtykkeerklæring. Deltakere: Barnehagestyrere / pedagogiskledere, avdelingsleder 1.-4. trinn, kontaktlærere, SFO leder og eventuelt andre faginstanser.
|
A U G U S T
|
SKOLEN VED SFO LEDER SKOLEN VED REKTOR
|
OPPSTART SFO FØRSTE SKOLEDAG
|
Barnet skal få en god oppstart på SFO Elevene møter i henhold til påmelding. SFO leder har ansvar for velkomst, informasjon og eventuell samtale med foresatte. Barnet skal få et godt møte med skolen på sin første skoledag. Felles velkomst ved rektor, foreldrene er med i klasserommet, informasjonsmøte for foreldrene med avdelingsleder, SFO – leder og bussansvarlig. SFO-dag som vanlig.
|
S E P T E M B E R
|
SKOLEN VED KONTAKTLÆRERNE SKOLEN VED KONTAKTLÆRERNE
|
FORELDREMØTE UTVIKLINGSSAMTALE I FORBINDELSE MED SKOLESTART
|
Praktisk informasjon om 1. trinn og videre opplegg på trinnet. Kontaktlærerne gjennomfører foreldremøtet etter skolens prosedyrer. Bli bedre kjent med det enkelte barn og foresatte for å avklare forventninger til hverandre. Kontaktlærer avtaler og gjennomfører. SFO- leder deltar når ønskelig.
|
OVERGANGSRUTINE FOR BARN MED SÆRSKILTE BEHOV.
NÅR
|
HVEM
|
HVA
|
FORMÅL/BESKRIVELSE/DELTAGERE
|
M A R S A P R I L
|
BARNEHAGE VED STYRER
|
INFORMASJON TIL SKOLE
|
Barn som har behov for omfattende tilrettelegginger bør det gis informasjon om senest mars/april før siste året i barnehagen. Det skolen da vil ha behov for å vite er: - Type funksjonshemming - Hva slags kompetanse som trengs /for eksempel tegnspråk, totalkommunikasjon, diagnosekompetanse etc. - Rom behov og annet utstyr -
|
S E P T E M B E R
|
SKOLEN VED AVDELINGSLEDER 1.-4. TRINN
|
BESØK I BARNEHAGE
|
Aktuelle personer på skolen (kontaktlærer/ spesialpedagogisk koordinator/avd.leder eller andre) gjennomfører tidlig på høsten et besøk i barnehagen for å få ”vite” hvem barnet er. Dette bør skje før første felles ansvarsgruppemøte. Ved behov settes det opp flere besøk i løpet av skole-/barnehage året.
|
N O V E M B E R
|
BARNEHAGEN VED STYRER
|
INNKALLER TIL ANSVARSGRUPPEMØTE
|
Innhold på møtet: - Informasjonsutveksling foreldre/barnehage /skole. - Presentasjon av det faglige nettverket rundt barnet, hvilke instanser og personer er involvert. - Hvilke tiltak er igangsatt, hvem har ansvar for hva. - Informasjon fra skolen om skolestart. - Henvisning til P.P. tjenesten: Skolen ved rektor skal henvise, aktuell barnehage utarbeider pedagogisk rapport og beskriver aktuelle tiltak.
|
J A N U A R
|
SKOLEN VED REKTOR
|
SKOLEN HAR ANSVAR FOR VIDERE OPPFGØLGING
|
Skolen overtar ansvaret for videre oppfølging av barn med særskilte behov for tilrettelegging i forbindelse med skolestart. Viktig at foreldre og andre vet hvor de skal henvende seg angående aktuelt barn.
|
NÅR
|
HVEM
|
HVA
|
FORMÅL/BESKRIVELSE/DELTAGERE
|
M A R S
|
AVDELINGSLEDER 1. – 4. TRINN
|
SKOLEN INNKALLER TIL ANSVARSGRUPPEMØTE OM SKOLESTART.
|
Gå gjennom sakkyndig vurdering / enkeltvedtak og drøft hvilke tilpasninger skolen må gjøre i det tilrettelagte tilbudet til barnet - Utgangspunkt for IOP. - Avtale planlegging av besøksdager. - Drøfte behov for ekstrabesøk på skolen. - Bestemme hvem som har ansvar for gjennomføring av besøkene (både med foresatte/barnehage), hvor mange besøk, når, innhold i besøkene? - Hvem ved skolen har ansvaret for overgangen frem til skolestart? - Bestemme tidspunkt for besøk av kontaktlærer og assistent i barnehagen. - Drøfte tidspunkt for evt. informasjon til andre.
|
M A I
|
AVDELINGSLEDER 1.-4. TRINN
|
SKOLEN INNKALLER TIL ANSVARSGRUPPEMØTE
|
Saker til drøfting: Er alt klart? Er alt gjennomført som avtalt? Hva gjenstår? Her bør kontaktlærer, avdelingsleder 1.-4. trinn, assistent, spesialpedagog og IOP koordinator skole delta. Videre arbeid med IOP. Det avtales tidspunkt for skolestart/SFO Det bør avtales samarbeidsmøte mellom spesialpedagog i barnehagen, skolen og foreldrene om planlegging av oppstarts dagen, både i SFO og skole. Timeplan og dagsplan skal legges og det bør drøftes hva slags informasjon de andre elevene skal ha etc.
|
Uansett tidspunkt for oppstart i SFO, er det viktig at SFO-leder er informert. SFO-leder bør delta i ansvarsgruppemøter og samarbeidsmøter i vårhalvåret før skolestart. SFO- leder må sette seg inn i barnets vansker. Leder har ansvar for planlegging av hele SFO, og også for barnet med særlige behov. SFO-leder er ansvarlig for at personalet som følger barnet i SFO-tiden, får veiledning, men det er også viktig at hele personalet på SFO får informasjon
INFORMASJON OM HVA BARNET HAR MED SEG AV FERDIGHETER FRA BARNEHAGEN OG HJEMMET(skjema).