Glemt Passord?

Rutiner for overgang barnehage-grunnskole

  

                           

MARKER KOMMUNE 11.05.2016

                                                      

    

OVERGANGSRUTINER BARNEHAGE – GRUNNSKOLE

 

 

Innledning

Intensjon:

  • Å sikre best mulig helhet og sammenheng mellom barnehage og skole/skolefritidsordning (SFO)
  • Å sikre en trygg og god skolestart, og SFO, til beste for barnet.
  • Å overføre informasjon til beste for barnet, i samspill med og etter samtykke fra foreldrene.

 

Både i rammeplan for barnehagen og i prinsippene for opplæringen er det lagt vekt på viktigheten av et godt og systematisk samarbeid mellom barnehage og skole om overgangen barnehage – skole.

Dette dokumentet skal sikre at vi i Marker kommune har gode og systematiske rutiner for denne viktige overgangen. Både barnehagene og skolen er forpliktet på å følge disse rutinene. Dokumentet skal tydelig beskrive hvilke forventninger foresatte kan ha til oss og vi kan ha til dem.

Det er viktig at skolen får kjennskap til barn med særskilte behov i god til før skolestart. I de tilfeller det vil være behov for mer omfattende tilrettelegging for barnet bør skolen vite det våren før siste året i barnehagen.

OVERGANG BARNEHAGE – SKOLE

NÅR

HVEM

HVA

FORMÅL/BESKRIVELSE/DELTAGERE

  J
  U
  N
  I

SKOLEN VED AVDELINGSLEDER

 

EVALUERING AV ÅRSHJUL

Evaluere inneværende skole/barnehageår og ut fra det, tilpasse årshjulet til kommende skole/barnehageår.

Deltakere: Avdelingsleder, styrerne og rådgiver skole-/barnehage

S

E

P

T

E

M

B

E

R

BARNEHAGENE

VED STYRER

OG PED.LEDER

 

 

 

 

 

 

 

 

RÅDGIVER SKOLE/BARNEHAGE

FORELDREMØTE I

BARNEHAGEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPPRETTER ELEVLISTE «0. -TRINN»

Å gi foresatte god informasjon om det skole - forberedende arbeidet i   barnehagen og overgangsrutinene for samarbeidet med skole.

 

Presentere skjemaene: Samtykkeerklæring, informasjon om   skolestarteren og kompetanseplan for skolestarteren.

Deltakere: Foresatte, styrer, pedagogisk leder og assistenter.

Rådgiver skole/barnehage oversender liste med skolestartere i   barnehagene til skole. Oversikt over kommende års skolestartere.

 

O

K

T

O

B

E

R

 

 

 

BARNEHAGENEVED STYRER OG PED.LEDER

 

 

 

 

BARNEHAGENE VED PED.LEDER

 

 

 

 

 

FELLESTREFF

FOR 5- ÅRINGENE EN GANG PER MÅNED.

 

 

FORELDRESAMTALER MED FORESATTE TIL SKOLESTARTERNE.

 

 

Å sikre at skolestarterne i de fire barnehagene blir god kjent med   hverandre før skolestart.

Husk å invitere 5-åringer som ikke går i barnehagen

 

 

Å legge til rette for at skolestarten blir en god opplevelse for   barnet og foresatte.

Det drøftes utviklingsmuligheter for barnet i samråd med foresatte   med tanke på det siste året i barnehagen og forberedelse av skolestarten.

 

N

O

V

E

M

B

E

R

 

BARNEHAGENE VED STYRER

 

 

BARNEHAGENE VED STYRER

 

 

 

 

SKOLESTARTERNE BESØKER SKOLEN

 

 

PLANLEGGINGSMØTE

 

 

Å gjøre seg kjent med skolen og SFO.

 

Å gjennomgå vårhalvåret for å korrigere tidspunkter og endringer i   planen for våren.

Deltakere: Styrerne, avdelingsleder 1.- 4. trinn og rådgiver   skole/barnehage.

 

 

 

 

NÅR

HVEM

HVA

FORMÅL/BESKRIVELSE/DELTAGERE

J

A

N

U

A

R

SKOLEN VED REKTOR

SENDE UT INVITASJON OG ANNONSE TIL INNSKRIVNING.

 

Få oversikt over alle skolestarterne.

Brev til alle foresatte med innmeldingsskjema.

Sendes også barnehagene.

F

E

B

R

U

A

R

SKOLEN VED REKTOR OG AVDELINGSLEDER 1.-4. TRINN

INNSKRIVING AV NYE ELEVER

Bli bedre kjent med det enkelte barn.

Uformelt samvær i 1. trinns avd. der skolens ledelse deltar. FAU stiller med saft, kaffe og boller. Det enkelte barn med foresatte og skolens ledelse tar en gjennomgang av innskrivningsskjemaet. Orientering om SFO deles ut. Deltakere: Rektor, avdelingsleder, FAU og foresatte.

 

 

M

A

R

S

SKOLEN VED AVDELINGS LEDER 1.-4. TRINN

FADDERTREFF SKOLESTARTERNE OG 3. TRINNS ELEVER.

Skolestartere og faddere(elever 3.trinn) har sammenkomst for å bli   kjent med hverandre. Mål å skape trygghet for skolestarterne. 3. trinn har   ansvar for opplegget i Markerhallen.

Sende elevlistene til barnehagene.

 

 

A

P

R

I

L

BARNEHAGENE VED PED.LEDERE

 

 

 

 

SKOLEN VED AVDELINGS LEDER 1. -4. TRINN

FORELDRESAMTALER

 

 

 

 

 

SAMARBEIDSMØTE ANGÅENDE KLASSEDELING OG FADDERLISTER

Sikre at all relevant informasjon om barnet overføres til skole.

Beskrivelse: Barnehagen har samtale med foresatte om det er   ytterligere informasjon som skolen bør ha før skolestart.

 

Å sikre at 1. trinns elever deles i grupper(klasser) som gir alle elever   størst mulig trygghet.

Deltakere: Pedagogisk ledere/styrere og avdelingsleder 1.-4. trinn. Kontaktlærere   for 3. trinn deltar angående fadderfordeling.

M

A

I

 

 

SKOLEN VED AVDELINGS LEDER 1.-4.TRINN

FORELDREMØTE

Å gi de foresatte god informasjon om skolen og oppstart.

Presentasjon av skolen, informasjon om besøksdagen, organisering av   1. trinn, hvordan forberede barnet til skolestart og informasjon om SFO.

Klasselister sendes sammen med invitasjonen. Sendes også barnehagene.

Deltakere: Foresatte, skoleledere, kontaktledere og SFO-leder.

 

NÅR

HVEM

HVA

FORMÅL/BESKRIVELSE/DELTAGERE

  J
  U
  N
  I

SKOLEN VED AVDELINGSLEDER 1.- 4. TRINN

 

 

 

 

 

 

SKOLEN VED KONTAKTLÆRERNE

 

 

 

 

 

SKOLEN VED AVDELINGSLEDER 1.-4. TRINN

 

BESØKSDAG PÅ SKOLEN

 

 

 

 

 

 

 

KONTAKTLÆRERNE BESØKER BARNE- HAGENE

 

 

 

 

SAMARBEIDSMØTE

Skolestarteren skal bli tryggere på den skolehverdagen som møter dem   i august. Skolestarterne møter sine kontaktlærere, skolestarterne leverer   «Her er jeg» informasjonen. Skolesekk deles ut.

Deltakere: Barnehageansatte, kontaktlærere og SFO leder.

 

Kontaktlærerne får se og observere skolestarterne i sitt kjente   miljø.

Får viktig informasjon om skolestarterne når de observeres i sitt kjente   miljø og knytter nærmere kontakt med det enkelte barn før skolestart.

 

Å sikre at skolen har så god informasjon om hver elev som mulig. Med   bakgrunn i foreldresamtalene i barnehagen, «Her er jeg» informasjonen,   kontaktlærers møte med barnet etc., legges et godt grunnlag for den enkelte   elevs oppstart på 1. trinn. Husk samtykkeerklæring.

Deltakere: Barnehagestyrere / pedagogiskledere, avdelingsleder 1.-4.   trinn, kontaktlærere, SFO leder og eventuelt andre faginstanser.

A

U

G

U

S

T

SKOLEN VED SFO LEDER

 

 

 

 

SKOLEN VED REKTOR

OPPSTART SFO

 

 

 

 

 

FØRSTE SKOLEDAG

Barnet skal få en god oppstart på SFO

Elevene møter i henhold til påmelding. SFO leder har ansvar for   velkomst, informasjon og eventuell samtale med foresatte.

 

Barnet skal få et godt møte med skolen på sin første skoledag.  Felles velkomst ved rektor, foreldrene er   med i klasserommet, informasjonsmøte for foreldrene med avdelingsleder, SFO –   leder og bussansvarlig. SFO-dag som vanlig.

S

E

P

T

E

M

B

E

R

SKOLEN VED KONTAKTLÆRERNE

 

 

SKOLEN VED KONTAKTLÆRERNE

FORELDREMØTE

 

 

 

UTVIKLINGSSAMTALE I FORBINDELSE MED SKOLESTART

Praktisk informasjon om 1. trinn og videre opplegg på trinnet. Kontaktlærerne   gjennomfører foreldremøtet etter skolens prosedyrer.

Bli bedre kjent med det enkelte barn og foresatte for å avklare   forventninger til hverandre. Kontaktlærer avtaler og gjennomfører. SFO- leder   deltar når ønskelig.

 

OVERGANGSRUTINE FOR BARN MED SÆRSKILTE BEHOV.

NÅR

HVEM

HVA

FORMÅL/BESKRIVELSE/DELTAGERE

M

A

R

S

 

A

P

R

I

L

 

BARNEHAGE VED STYRER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INFORMASJON TIL SKOLE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Barn som har behov for omfattende tilrettelegginger bør det gis   informasjon om senest mars/april før siste året i barnehagen. Det skolen da   vil ha behov for å vite er:

-            Type funksjonshemming

-            Hva slags kompetanse som trengs /for eksempel   tegnspråk, totalkommunikasjon, diagnosekompetanse etc.

-            Rom behov og annet utstyr

-             

 

S

E

P

T

E

M

B

E

R

SKOLEN VED

AVDELINGSLEDER 1.-4. TRINN

BESØK I BARNEHAGE

Aktuelle personer på skolen (kontaktlærer/ spesialpedagogisk   koordinator/avd.leder eller andre) gjennomfører tidlig på høsten et besøk i   barnehagen for å få ”vite” hvem barnet er. Dette bør skje før første felles   ansvarsgruppemøte.

Ved behov settes det opp flere besøk i løpet av skole-/barnehage   året.

 

 

N

O

V

E

M

B

E

R

BARNEHAGEN VED

STYRER

INNKALLER TIL ANSVARSGRUPPEMØTE

Innhold på møtet:

- Informasjonsutveksling foreldre/barnehage /skole.

- Presentasjon av det faglige nettverket rundt barnet, hvilke   instanser og personer er involvert.

- Hvilke tiltak er igangsatt, hvem har ansvar for hva.

- Informasjon fra skolen om skolestart.

- Henvisning til P.P. tjenesten: Skolen ved rektor skal henvise,   aktuell barnehage utarbeider pedagogisk rapport og beskriver aktuelle tiltak.

 

 

J

A

N

U

A

R

 

SKOLEN VED

REKTOR

 

 

 

 

 

SKOLEN HAR ANSVAR FOR VIDERE OPPFGØLGING

 

 

Skolen overtar ansvaret for videre oppfølging av barn med særskilte   behov for tilrettelegging i forbindelse med skolestart. Viktig at foreldre og   andre vet hvor de skal henvende seg angående aktuelt barn.

 

 

NÅR

HVEM

HVA

FORMÅL/BESKRIVELSE/DELTAGERE

M

A

R

S

AVDELINGSLEDER 1. – 4. TRINN

SKOLEN INNKALLER TIL ANSVARSGRUPPEMØTE OM SKOLESTART.

 

Gå gjennom sakkyndig vurdering / enkeltvedtak og drøft hvilke tilpasninger   skolen må gjøre i det tilrettelagte tilbudet til barnet

- Utgangspunkt for IOP.

- Avtale planlegging av besøksdager.

- Drøfte behov for ekstrabesøk på skolen.

- Bestemme hvem som har ansvar for gjennomføring av besøkene (både   med foresatte/barnehage), hvor mange besøk, når, innhold i besøkene?

- Hvem ved skolen har ansvaret for overgangen frem til skolestart?

- Bestemme tidspunkt for besøk av kontaktlærer og assistent i   barnehagen.

- Drøfte tidspunkt for evt. informasjon til andre.

 

M

A

I

 

AVDELINGSLEDER 1.-4. TRINN

SKOLEN INNKALLER TIL ANSVARSGRUPPEMØTE

Saker til drøfting:

Er alt klart? Er alt gjennomført som avtalt? Hva gjenstår?

Her bør kontaktlærer, avdelingsleder 1.-4. trinn, assistent, spesialpedagog   og IOP koordinator skole delta.

Videre arbeid med IOP.

Det avtales tidspunkt for skolestart/SFO

Det bør avtales samarbeidsmøte mellom spesialpedagog i barnehagen,   skolen og foreldrene om planlegging av oppstarts dagen, både i SFO og skole.   Timeplan og dagsplan skal legges og det bør drøftes hva slags informasjon de   andre elevene skal ha etc.

 

NB!

Uansett tidspunkt for oppstart i SFO, er det viktig at SFO-leder er informert. SFO-leder bør delta i ansvarsgruppemøter og samarbeidsmøter i vårhalvåret før skolestart. SFO- leder må sette seg inn i barnets vansker. Leder har ansvar for planlegging av hele SFO, og også for barnet med særlige behov. SFO-leder er ansvarlig for at personalet som følger barnet i SFO-tiden, får veiledning, men det er også viktig at hele personalet på SFO får informasjon

VEDLEGG: SAMTYKKESKJEMA

INFORMASJON OM SKOLESTARTEREN(skjema)

INFORMASJON OM HVA BARNET HAR MED SEG AV FERDIGHETER FRA BARNEHAGEN OG HJEMMET(skjema).