Fra og med 01.01.2001 erstattet Personopplysningsloven den gamle Personregisterloven. I følge den nye loven kreves det i utgangspunktet konsesjon for å behandle sensitive personopplysninger. Flere unntaksregler medfører imidlertid for en kommune at svært få edb-systemer eller papirregistre trenger konsesjon. Langt de fleste elektroniske systemene med personopplysninger og papirbaserte sensitive personregistrene i en kommune vil kun være meldepliktige (skal skje hvert 3.år) Meldeplikt innebærer å gi Datatilsynet melding om rutiner og ansvar knyttet til bruken av personopplysningene. For øvrig vil meldeplikten også omfatte sensitive personregistre som tidligere var unntatt konsesjonsplikt, som for eksempel pasientjournaler.
I Gjerstad kommune er faglig leder for tjenesteområdet (som fører personregistre) registeransvarlig og har ansvaret for at lover og regler blir fulgt. Kommunens ledelse kan imidlertid ikke fraskrive seg sitt "rettslige" behandlingsansvar. Ved eventuelle lovbrudd er det kommunen, representert ved ordføreren, som er rettslig ansvarlig og som kan saksøkes og pådra seg straffeansvar. |
|