Håndtering av e-post. E-post til sentralt postmottak skal åpnes av arkivtjenesten (arkivforskriften 3. 2.ledd). Personlig adressert e-post videresendes direkte. Den enkelte saksbehandler har plikt til å vurdere om mottatt e-post må anses som et saksdokument.
- Ikke saksdokument: E-post slettes eller videresendes uten journalføring.
- Arkivverdig e-post skal journalføres: Dersom en saksbehandler mottar arkivverdig e-post, har saksbehandler adgang til selv å importere denne til sak-/arkivsystemet. Ved tvil kontakt arkivet.
Hvordan importere e-post
1. Merk e-posten i Outlook. Trykk Eksporter til ephorte. Hvis e-posten skal inngå i en eksisterende saksmappe, skal du søke fram saksmappa ved å klikke på oppslagknappen til høyre for feltet saksnummer. Vet du hvilken mappe og saksnummer, tast saksnummeret og tab. Hvis du ikke registerer en eksisterende mappe, vil det bli opprettet en ny sak.
2. Rediger evt. tittel og avsender.
3. Velg evt mappetype (f.eks byggesak)
4. Sett på evt tilgangskode.
5. Velg hoved-dokument (rullegardin)
6. Velg "importer".
7. Om avsender av e-posten skal være unntatt offentlighet, må dette redigeres i JP.