Glemt Passord?

Arkiv- og journalsystemer - organisering

Nesna kommune har et felles edb-basert sak-/arkivsystem: EDB sak og arkiv - Windows ver. 6.1c og EDB sak og arkiv Web ver. 6.1c (tidligere Kontor 2000).

Systemet er godkjent av Riksarkivaren på generell basis for å drive papirløst og oppfyller kravene i Noark 4 standarden.

All journalføring og administrativ saksbehandling skal skje i EDB Sak og arkiv, med unntak av personsensitive saker som etter Datatilsynets retningslinjer skal føres i lukket fagsystem . Sak-/arkivsystemet har en felles database for journalføring og et felles elektronisk arkiv for de dokumentene som blir produsert internt.

Nesna kommune har et papirbasert arkiv. Arkivet skal dokumentere den politiske og administrative saksbehandlingen i kommunen.

Det er knyttet en journalenhet og flere arkivdeler til EDB sak og arkiv.

Virksomheter som har personregister som krever særlig sikring mot innsyn skal fungere som egne journalenheter for sine edb-baserte fagsystem. Disse fagsystemene, med de tilhørende manuelle klientarkivene, er likevel en del av Nesna kommunens arkiv.

Virksomheter fungerer som arkivskapere for sine arkiver der disse ikke er knyttet opp i felles sak-/arkivsystem.