Glemt Passord?

Postrutiner

 Postbehandling

Gode postrutiner hvor en har god oversikt over inn- og utgående dokumenter er et viktig ledd i god forvaltningsskikk. En slik oversikt skal vise hva som er skjedd i en sak og sørge for at kommunens innbyggere og kommunen selv får ivaretatt sine interesser på en forsvarlig måte.

Følgende prosedyrer må gjennomføres i mottaksfasen når post ankommer til rådhuset:

  • Grovsortering av den på Servicetorget som mottar post. Reklame blir lagt rett i posthyller til virksomhetene.
  • Resten leveres til arkivet som foretar poståpning i skjermet rom.
  • Fakturaer legges for skanning til økonomikontoret.
  • Brev med sensitivt innhold blir tapet igjen.
  • Sorterer ut journalverdig post. Dersom det er usikkert om brev skal føres eller ikke, sendes det med beskjed til saksbehandler om å returnere til arkivet dersom brev skal føres.
  • Post som skal føres blir registrert i ACOS WebSak (Basis) av enten arkivansvarlig eller arkivmedarbeider.
  • Papirdokumenter overføres til elektronisk format med hjelp av skanning. (Utføres av arkivet)
  • Papiroriginal tas vare på i sentralarkivet en stund før makulering, eller legges til saksbehandler dersom dokumentet skal arkives i fagarkiv (skole, personal, plan og byggesak).

Tidligere åpnet arkivet all post, men følgende etater får nå posten sin uåpnet:

· Psykisk helse

· Barnevern

· Helsestasjon

. Kommunelegen

· Fysioterapeut

- Omsorg