Ansvar
|
Beskrivelse og oppgaver
|
Arkivorganisering
|
Kommunedirektør
|
Kommunedirektør har det øverste administrative ansvaret for arkivet i kommunen.
|
Kommunen har et delvis sentralisert dokumentsenter. Skoler og barnehager, Familiens hus, PPT, barnevern registrerer egen post
|
Leder dokumentsenter
|
Kommunedirektør har delegert det overordnede arkivansvaret til avdelingsleder for arkiv/ dokumentsenter. Arkivleder skal påse at lover og forskrifter innenfor arkivfeltet følges.
|
Arkivleder er leder for dokumentsenteret og har et overordnet ansvar for alle fagsystemer med arkiv. Arkivleder skal ha overordnet oversikt over KF, IKS og annet interkommunalt samarbeid.
|
Dokumentsenter
|
- Postmottak (brevpost og e-post)
- Registrering/journalføring/fordeling av post
- Journalføring utgående post
- Postliste/Offentlig journal (E-innsyn)
- Brukerstøtte Websak+
- Innsynsbegjæringer
- Systemansvar og andre utviklingsoppgaver
|
I virksomheter som benytter fagsystemer med arkiv, er det virksomheten ledere som har ansvaret for arkivet.
|
Enhetens leder
|
Har ansvar for dagligarkiv ved virksomhetene
|
Eksempel på dagligarkiv ved virksomheter: - Skoler og barnehager - Visma i helse- og omsorgstjenesten - NAV Indre Salten - Barnevern - PPT - Integreringsavdeling
|
Systemansvarlige
|
Alle fagsystemer har en eller flere systemansvarlige.
|
|
IT-avdelingen
|
Har ansvaret drift og vedlikehold av kommunes servere og infrastruktur.
|
Er systemeier av enkelte elektroniske system, som for eksempel sak/arkivsystemet. I hovedsak er det det kommunaldirektør eller virksomhetens ledere som er systemeier av fagsystemer.
|